۲۲سال پیش ایالات متحده شاهد حمله به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی بود. حمله‌ای که تبعات آن هنوز در نقاط مختلف جهان احساس می‌شود.
۲۲سال پیش ایالات متحده شاهد حمله به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی بود. حمله‌ای که تبعات آن هنوز در نقاط مختلف جهان احساس می‌شود.
کد خبر: ۱۴۲۲۳۶۷

به گزارش جام جم آنلاین، کاخ سفید پس از ماجرای ۱۱ ستامبر با این بهانه که اقدام از سوی القاعده انجام شده، به خود مجوز حضور تمام عیار در خاورمیانه داد و دو جنگ در منطقه به راه انداخت.

فرجام جنگ اول، فرار نظامیان آمریکایی از افغانستان و روی کار آمدن طالبان بود و نتیجه حمله دوم، رشد تروریستهای داعش و تبدیل عراق به بهشت جریانات تجزیه‌طلب.

در ۲۲سال گذشته، خاورمیانه هر روز شاهد بحران‌هایی بوده که یا آمریکا به راه انداخته و یا اسرائیل. دلیل این تنش‌آفرینی‌ها، تثبیت مداخلات نظامی در  منطقه بوده است.

جالب اینکه در سالهای اخیر که ایران با امضای توافقاتی، نقش تنش‌زدایی در منطقه را برعهده گرفت، واشنگتن ناامن‌سازی ایران را در دستورکار خود قرار داد تا به هر نحوی که شده، بی‌ثباتی در منطقه را نگه دارد.

آنچه امروز در اعتراضات سوریه می‌گذرد، آنچه در اختلافات داخلی لبنان در جریان است، بلایی که بر سر افغانستان آمده، یا حال و روز فلسطین، همه نتیجه دخالتهای آمریکایی است که منطقه را آشفته کرده است.

با این حال همزمان با ۲۲سالگی واقعه ۱۱سپتامبر، منطقه شاهد نظم جدیدی است که بازیگران غیرآمریکایی در آن دست برتر را دارند. ایران و اعراب به‌رغم برخی شیطنت‌ها، به جنگ سرد گذشته پایان داده‌اند و چین به‌دلیل سرمایه‌گذاری گسترده در منطقه، آرامش در خاورمیانه را در اولدیت قرار داده است.

این روند، می‌تواند پس از ۲۲سال پرونده مداخله مستقیم آمریکا در جنوب غرب آسیا که پس از خروج انگلیس از متطقه آغاز شده و در دو دهه اخیر به اوج رسیده بود را ببندد. به‌شرطی که بازیگران منطقه، هدشیاری کافی در برابر دسیسه بحران‌آفرینی و تنش‌زایی را داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها